Page 6 - KUROSAWA
P. 6

Tos hir ô   Mif u n e,   u n a   d e  l as   e x pr esi o n es    K ur os a w a si g ui ó  c ulti v a n d o s u  g ust o  p or l a
                m ás   g e n ui n as   d e   p a v or  j a m ás   c a pt a d as    pi nt ur a.  A h or a  mis m o, l os  di b uj os  q u e fir -
                p or  u n a  c á m ar a.  El  clí m a x  dr a m áti c o  d e   m ó  a  m o d o  d e  art es  c o n c e pt u al es  y st or y -
                ‘ Tr o n o  d e s a n gr e’ (1 9 5 7), l a  pri m er a  d e s us   b o ar ds  ( pri m er as   pi n c el a d as   d e  l as   q u e
                i n c ursi o n es  s h a k es p e ari a n as,  ll e v arí a  l as   a c a b arí a n si e n d o s us  gr a n d es  p elí c ul as), s e
                pr of esi o n es  d e  a ct or  y  d e  dir e ct or  d e  ci n e   c o nsi d er a n   c o m o   u n   a p é n di c e  i n el u di bl e
                a  ni v el es  d e  m á xi m o ri es g o,  y  así  es  c o m o   d e s u f or mi d a bl e  h er e n ci a fíl mi c a.
                t a nt o   u n o   c o m o   el   otr o   e ntr arí a n   p or  l a      Y   d e   n u e v o,   el   c o mi c,   est e  f or m at o
                p u ert a  gr a n d e  e n  el  p a nt e ó n  d e  m o m e nt os   t a n f u ert e m e nt e  h er m a n a d o  c o n  el  ci n e,
                est el ar es  d e l a  Hist ori a  d el s é pti m o  art e,   a p ar e c e  c o m o l a s ol u ci ó n  m ás l ó gi c a  p ar a
                ú ni c o  d esti n o  p osi bl e  p ar a t a n  gi g a nt es c os   h a bl ar   d e   q ui e n  s e   e n c ar n ó  t a nt o   e n   ci -
                artist as.  El  E m p er a d or  h a bí a  e n c o ntr a d o   n e ast a  t ot al   c o m o,  s o br e  t o d o,   u ni v er -
                al  L o b o,  el r ostr o  d e  et er n o  c e ñ o fr u n ci d o   s al:   él  er a,  al fi n  y  al  c a b o,  el j a p o n és  q u e
                c o n  el  q u e  a c a b arí a  d e f orj ar s u l e y e n d a.   a m a b a  l a   pi nt ur a   d el   h ol a n d és   Vi n c e nt
                F u e l a si m bi osis  p erf e ct a, s ur gi d a  e n  el  mí -  Va n  G o g h,  q u e  d e v or a b a l a lit er at ur a  d el
                ti c o s ell o  To h o ( d es p u és  d e  q u e  K ur os a w a   r us o   F y o d or   D ost o y e vs k y,   y   q u e   a d a pt ó,
                s e  p el e ar a,  c ó m o  n o,  c o n l os  dir e cti v os  d e   c o m o   n a di e,   al   dr a m at ur g o   m ás   gr a n d e
                di c h a  pr o d u ct or a); f orj a d a  e n  mil  b at all as   d e  t o d os  l os  ti e m p os,   el  i n gl és   Willi a m
                i nt er n as …  s al d a d a,   est o  sí,   e n   di e cis éis     S h a k es p e ar e.
                tít ul os f u n d a m e nt al es.          A  pr o p ósit o  d e  est o  últi m o,  d ur a nt e  el
                    Vist o   e n   p ers p e cti v a,   el   m ás  i m p or -  m e di o si gl o  q u e  d ur ó s u  c arr er a,  K ur os a w a
                t a nt e  d e  ell os f u e ‘ R as h o m o n’ (1 9 5 0).  M ás   t e ní a l a  c ost u m br e  d e r es p o n d er si e m pr e
                q u e  p or s u s ofisti c a d o  dis p ositi v o  n arr ati v o   d e l a  mis m a  m a n er a  a  u n a  d e l as  pr e g u nt as
                o  p or s u r e v ol u ci o n ari a  dir e c ci ó n  d e f ot o -  q u e  m ás r e c urr e nt e m e nt e i b a  pl a nt e á n d o -
                gr afí a,  p or q u e s u p us o  el  p u nt o  d e i nfl e xi ó n   l e  l a   pr e ns a   es p e ci ali z a d a.   — “ M a estr o,
                d e ntr o   d e  l a   q u e   p ost eri or m e nt e   a c a b a -  ¿ c u ál  dirí a  q u e  es l a  m ej or  p elí c ul a  d e s u
                rí a r ei vi n di c á n d os e  c o m o  u n a  d e l as  m ás   fil m o gr afí a? ” —,   a  l o   q u e   él   c o nt est a b a
                gr a n d es  p ot e n ci as fíl mi c as  a  ni v el  pl a n et a-    — “ E vi d e nt e m e nt e,  l a   q u e   h ar é   a   c o nti -
                ri o.   A kir a   K ur os a w a   c o n q uist ó,   c asi  si n   n u a ci ó n ” —.  H ast a  q u e  e n 1 9 8 5  pr es e nt ó
                q u er er, l a  M ostr a  d e  Ve n e ci a  d e 1 9 51,  y  c o n   ‘ R a n’ (1 9 8 5), s u  p arti c ul ar  o,  m ás  bi e n, l e-
                ell o,  el  m u n d o  d es c u bri ó  p or fi n  el  ci n e  d e    g e n d ari a,  a d a pt a ci ó n  d e  El  R e y  L e ar, t al
                J a p ó n.  C o n  ef e ct os r etr o a cti v os,  e m er gi e -  v e z l a  p elí c ul a  m ás  c ol os al m e nt e  p erf e ct a
                r o n l os l e g a d os  d e  Yas ujir o  O z u,  y  d e  K e nji   q u e s e  h a y a  h e c h o j a m ás.
                Mi z o g u c hi,  y  d e  Mi ki o  N ar us e,  y  d es p u és,      “ Es  R a n ”,  dij o  a  p artir  d e  a q u el  e n -
                afl or ó l a  o br a  d e  M as a ki  K o b a y as hi,  y l a  d e   t o n c es.  C o m o si  a nt es  n o  h u bi er a  est a d o
                N a gis a  Os hi m a,  y l a  d e  S hi n y a  Ts u k a m o -  ‘ El  á n g el  b orr a c h o’,  o ‘ El  p err o r a bi os o’,  o
                t o,  y l a  d e  Hir o k a z u  K or e e d a …  ‘ R as h o m o n’,  o ‘ Vi vir’,  o ‘ L os si et e s a m u-
                    N os fij a m os  e n t o d os  ell os  p or q u e  el   r áis’,  o ‘ Tr o n o  d e s a n gr e’,  o ‘ L a f ort al e z a
                E m p er a d or  n os ll a m ó  a fil as,  est e  c o m a n -  es c o n di d a’  o ‘ El i nfi er n o  d el  o di o’,  o ‘ B ar -
                d a nt e  q u e s e l as  vi o  pri m er o  c o n l a  c e ns ur a   b arr oj a’,   o  ‘ D ers u   U z al a’,   o  ‘ K a g e m us -
                ni p o n a,  y  m ás  a d el a nt e  c o n l a  est a d o u ni -  h a’ …  c o m o si  c o n t a m a ñ o  c or p us fíl mi c o
                d e ns e.  S e  p o drí a  d e cir  q u e  el  d e b at e  n a ci o -  n o  h u bi er a  m ar c a d o  el  d e v e nir  d el t hrill er
                n al f u e  el  ú ni c o  q u e  p er di ó,  p osi bl e m e nt e   p oli ci al,   o   d el  (s p a g h etti)   w est er n,   o   d e
                p or q u e s u  art e  est a b a  p or  e n ci m a  d e  c u al -  l a s p a c e  o p er a,  o  dir e ct a m e nt e  d el  N u e-
                q ui er fr o nt er a  o  b a n d er a.  P ar a  u n os  n o  er a   v o  H oll y w o o d.  C o m o si t o d as  est as  o br as
                l o s ufi ci e nt e m e nt e  ori e nt al,  y  p ar a  otr os,   m a estr as,  i n al c a n z a bl es   p ar a  l a   m a y orí a
                d e b erí a s er  a ú n  m ás  o c ci d e nt al.  P er o  est o   d e  dir e ct or es  q u e  h a n  n utri d o l a  Hist ori a
                d a b a  i g u al.   L a   m a n o   d e   A kir a   K ur os a w a   d el  ci n e,  h u bi er a n si d o  p o c o  m ás  q u e  p as os
                er a f a m os a,  e ntr e  otr as  m u c h as  pr o e z as,   pr e vi os  p ar a  al c a n z ar  u n a  ci m a  q u e s ol o
                p or q u e  s e   d ej a b a   n ot ar   e n   pr á cti c a m e n -  él,  E m p er a d or si n i m p ort ar l a l atit u d  e n l a
                t e  t o d os  l os   as p e ct os   d e  l a   pr o d u c ci ó n:     q u e s e  e n c o ntr ar a,  p o dí a  c o n q uist ar.  U n a
                él  mis m o  a p u nt al a b a  el  g ui o n,  y  h ast a  h a -  gl ori a  q u e  crist ali z ó  e n  u n a s eri e  d e i m á g e -
                bí a   q ui e n  l e   c o nsi d er a b a   c o m o   el   m ej or    n es irr e p eti bl es …  y  q u e  a h or a  c orr es p o n -
                m o nt a d or   d el   m u n d o.   D e   h e c h o,  i n cl us o   d e m os  c o n l as  q u e  vi e n e n  a  c o nti n u a ci ó n.
                c u a n d o  el  c el ul oi d e s e  h a bí a  c o ns oli d a d o
                c o m o  el  ú ni c o  c a mi n o  a s e g uir  e n s u  vi d a,   VÍ C T O R  E S Q UI R O L  M O LI N A S










       T RI P A  K U R O S A W A.i n d d    4                                                4/ 2/ 2 0    1 2: 2 0
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11